Hovercraft.pl |
||
Nowości Poduszkowce |
Hovercraft.pl > Poduszkowce pasażerskie Poduszkowce pasażerskieOd 55 lat pasażerowie latają nie tylko samolotami, ale także poduszkowcami. Na cienkiej warstwie powietrza, tuż nad powierzchnią.
Pierwsza trasa pasażerskaPierwszy poduszkowiec pasażerski to Vickers-Armstrong VA-3.
20 lipca 1962 roku poduszkowiec ten rozpoczął loty na trasie Moreton - Rhyl w północnej Walii. Była to pierwsza regularna trasa pasażerska. Armatorem jedniostki były prywatne linie lotnicze British United Airways (BUA).
Niestety, z powodu m.in. technicznych problemów, złej pogody oraz nieopłacalności trasa została zamknięta już kilka miesięcy po stracie, 14 września 1962 roku. Poduszkowce przez kanał La Manche - złoty okresLata 1968-2000 to złoty okres poduszkowców pasażerskich. Wtedy to na kanale La Manche regularnie operowały największe na świecie cywilne poduszkowce Saunders-Roe Nautical 4, w skrócie SR.N4. W 1966 roku pomiędzy Anglią i Francją wystartowały 2 pierwsze trasy przez Kanał La Manche wykonywane małymi poduszkowcami:
Już dwa lata później na trasę weszły prawdziwe obrzymy.
Na trasie operowało 6 brytyjskich poduszkowców SR.N6. Obok pasażerów SR.N4 transportowały one także samochody i autobusy.
W 1978 roku do brytyjskich poduszkowców dołączył wybudowany we Francji SEDAM N500 Naviplane mogący zabrać 385 pasażerów i 45 aut.
Używano tylko jednego takiego poduszkowca, drugi zajął się okniem i spalił się podczas rozruchu zaledwie 2 tygodnie po pierwszych próbnym locie. Użytkowany on był do 1983 roku dla armatora Seaspeed, zaś potem dla jego następcy Hoverspeed. Wycofany został on z powodu częstych problemów technicznych. W 1985 zezłomowano go.
Regularne loty między Anglią i Francją przez kanał La Manche w latach 1968-2000 uznać należy za złoty okres poduszkowców. Z tras tych przez ponad 30 lat operacji skorzystało około 80 mln pasażerów na 250 tys. lotach! Niemłode już poduszkowce na tej trasie pokonane zostały ostatecznie przez szybkie katamarany pasażerskie oraz otwarty w 1994 roku podmorski tunel kolejowy pod kanałem La Manche.
Porównanie dwóch największych poduszkowców pasażerskich świata, które operowały na Kanale La Manche:
Reszta świataPoza Europą (głównie Kanał La Manche i krótko Dania oraz Szwecja) poduszkowce pasażerskie obsługiwały regularne trasy także trasy w Azji, Afryce i Ameryce Północnej.
W Ameryce Północnej poduszkowce dostarczały pasażerów na lotnisko w San Francisco. W Azji była to Japonia (transport pasażerów na lotnisko Oita) oraz Indie (Mumbai - Navi Mumbai). W Afryce poduszkowce obsługiwały połączenie na lotnisko w Sierra Leone. Dwie współczesne regularne trasy poduszkowcówObecnie istnieją tylko dwie regularne trasy poduszkowców pasażerskich na świecie. Pierwsze znajduje się w Europie - to trasa w południowej Anglii przez cieśninę Solent między Portsmouth i Ryde na Wyspie Wight.
Obsługiwane jest nieprzerwanie od 1965 roku przez firmę Hovertravel, czyli ponad pół wieku. Jest to połączenie całoroczne. Poduszkowiec porusza się z prędkością ponad 80 km/h unosząc się 1,5 metra nad powierzchnią wody. Czas podróży pomiędzy Portsmouth i Ryde wynosi poniżej 10 minut. Loty odbywają się co 30 minut od wczesnego rana późnego wieczora. Średnio odbywa się 66 lotów dziennie. Bilet kosztuje 17,6 funta w jedną stronę dla osoby dorosłej. Bilet w dwie strony (powrót tego samego dnia) kosztuje 23 funta. Seniorzy powyżej 60 lat, studenci i osoby niepełnosprawne mają 20% obniżkę. Do obsługi pasażerów służą 2 terminale pasażerskie, po jednym z każdego końca trasy. Pasażerowie muszą być obecni co najmniej 5 minut przed odlotem poduszkowca. Zabrać mogą ze sobą bagaż do 30 kg. Bilety można kupić w kasie lub poprzez stronę internetową operatora. Do 2015 roku z brytyjskich poduszkowców firmy Hovertravel skorzystało na tej trasie 29 mln pasażerów. Drugie połączenie działa w USA, w stanie Connecticut (około 100 km od Nowego Jroku). Lot poduszkowcem między New London i wyspą Fishers Island trwa 20 minut. Bilet w jedną stronę kosztuje 35 dolarów, w obie zaś 50 dolarów. PodsumowanieZestawienie regularnych tras pasażerskich wykonywanych poduszkowcami.
|