Nowości  Poduszkowce    
 


Hovercraft.pl > Poduszkowce pasażerskie

Poduszkowce pasażerskie

Od 55 lat pasażerowie latają nie tylko samolotami, ale także poduszkowcami. Na cienkiej warstwie powietrza, tuż nad powierzchnią.


Poduszkowiec pasażerski "Princess Margaret" (grafika: Manfred Heyde, Wikipedia (CC))

Pierwsza trasa pasażerska

Pierwszy poduszkowiec pasażerski to Vickers-Armstrong VA-3.


Poduszkowiec Vickers-Armstrong VA-3 (grafika: British Pathe)

20 lipca 1962 roku poduszkowiec ten rozpoczął loty na trasie Moreton - Rhyl w północnej Walii. Była to pierwsza regularna trasa pasażerska. Armatorem jedniostki były prywatne linie lotnicze British United Airways (BUA).


Kronika filmowa o pierwszych regularnym połączeniu poduszkowcowym

Niestety, z powodu m.in. technicznych problemów, złej pogody oraz nieopłacalności trasa została zamknięta już kilka miesięcy po stracie, 14 września 1962 roku.

Poduszkowce przez kanał La Manche - złoty okres

Lata 1968-2000 to złoty okres poduszkowców pasażerskich. Wtedy to na kanale La Manche regularnie operowały największe na świecie cywilne poduszkowce Saunders-Roe Nautical 4, w skrócie SR.N4.

W 1966 roku pomiędzy Anglią i Francją wystartowały 2 pierwsze trasy przez Kanał La Manche wykonywane małymi poduszkowcami:

  • Ramsgate - Calais (armator Hoverlloyd)
  • Dover - Calais (Seaspeed)


Inauguracja połączenia przez Kanał La Manche

Już dwa lata później na trasę weszły prawdziwe obrzymy.


Brytyjski SR.N4 pokonujący Kanał La Manche (grafika: Andrew Berridge, Wikipedia (CC))

Na trasie operowało 6 brytyjskich poduszkowców SR.N6. Obok pasażerów SR.N4 transportowały one także samochody i autobusy.


Załadunek samochodów na poduszkowiec pasażerski typu SR.N4 (grafika: Bachcell, Wikipedia (CC))


Chrzest pierwszego poduszkowca SR.N4 "Princess Margaret" przez księżniczkę Małgorzatę, siostrę brytyjskiej królowej Elżbiety oraz dziewiczy lot poduszkowca jej imienia

W 1978 roku do brytyjskich poduszkowców dołączył wybudowany we Francji SEDAM N500 Naviplane mogący zabrać 385 pasażerów i 45 aut.


Francuski poduszkowiec SEDAM N500 Naviplane (grafika: Wikipedia (CC))

Używano tylko jednego takiego poduszkowca, drugi zajął się okniem i spalił się podczas rozruchu zaledwie 2 tygodnie po pierwszych próbnym locie. Użytkowany on był do 1983 roku dla armatora Seaspeed, zaś potem dla jego następcy Hoverspeed. Wycofany został on z powodu częstych problemów technicznych. W 1985 zezłomowano go.


Francuzi poszli własną drogą - zamiast dużej komory postawii na wiele mniejszych komór

Regularne loty między Anglią i Francją przez kanał La Manche w latach 1968-2000 uznać należy za złoty okres poduszkowców. Z tras tych przez ponad 30 lat operacji skorzystało około 80 mln pasażerów na 250 tys. lotach! Niemłode już poduszkowce na tej trasie pokonane zostały ostatecznie przez szybkie katamarany pasażerskie oraz otwarty w 1994 roku podmorski tunel kolejowy pod kanałem La Manche.

Porównanie dwóch największych poduszkowców pasażerskich świata, które operowały na Kanale La Manche:
Poduszkowiec: SR.N4 N500 Naviplane
Kraj EN FR
Długość 56,4 m 50 m
Szerokość 23,7 m 23 m
Napęd 4 x 3 800 KM 5 x 3 400 KM
Masa 320 ton 260 ton
Prędkość maksymalna 129 km/h 139 km/h
Prędkość podróżna 110 km/h 130 km/h
Zasięg 450 km 400 km
Pasażerowie 418 400
Auta 52 55
Zbudowano 6 2

Reszta świata

Poza Europą (głównie Kanał La Manche i krótko Dania oraz Szwecja) poduszkowce pasażerskie obsługiwały regularne trasy także trasy w Azji, Afryce i Ameryce Północnej.


Poduszkowce pasażerskie w Japonii (grafika: spaceaero2, Wikimedia (CC)) (grafika: Bachcell, Wikipedia (CC))

W Ameryce Północnej poduszkowce dostarczały pasażerów na lotnisko w San Francisco. W Azji była to Japonia (transport pasażerów na lotnisko Oita) oraz Indie (Mumbai - Navi Mumbai). W Afryce poduszkowce obsługiwały połączenie na lotnisko w Sierra Leone.

Dwie współczesne regularne trasy poduszkowców

Obecnie istnieją tylko dwie regularne trasy poduszkowców pasażerskich na świecie.

Pierwsze znajduje się w Europie - to trasa w południowej Anglii przez cieśninę Solent między Portsmouth i Ryde na Wyspie Wight.


Obsługujące trasę dwa nowe poduszkowce typu Griffon Hoverwork 12000TD mogą zabrać do 95 pasażerów każdy (grafika: Griffon Hoverwork)

Obsługiwane jest nieprzerwanie od 1965 roku przez firmę Hovertravel, czyli ponad pół wieku. Jest to połączenie całoroczne. Poduszkowiec porusza się z prędkością ponad 80 km/h unosząc się 1,5 metra nad powierzchnią wody. Czas podróży pomiędzy Portsmouth i Ryde wynosi poniżej 10 minut. Loty odbywają się co 30 minut od wczesnego rana późnego wieczora. Średnio odbywa się 66 lotów dziennie. Bilet kosztuje 17,6 funta w jedną stronę dla osoby dorosłej. Bilet w dwie strony (powrót tego samego dnia) kosztuje 23 funta. Seniorzy powyżej 60 lat, studenci i osoby niepełnosprawne mają 20% obniżkę. Do obsługi pasażerów służą 2 terminale pasażerskie, po jednym z każdego końca trasy. Pasażerowie muszą być obecni co najmniej 5 minut przed odlotem poduszkowca. Zabrać mogą ze sobą bagaż do 30 kg. Bilety można kupić w kasie lub poprzez stronę internetową operatora.

Do 2015 roku z brytyjskich poduszkowców firmy Hovertravel skorzystało na tej trasie 29 mln pasażerów.

Drugie połączenie działa w USA, w stanie Connecticut (około 100 km od Nowego Jroku). Lot poduszkowcem między New London i wyspą Fishers Island trwa 20 minut. Bilet w jedną stronę kosztuje 35 dolarów, w obie zaś 50 dolarów.

Podsumowanie

Zestawienie regularnych tras pasażerskich wykonywanych poduszkowcami.

Trasa Kraj Operator Okres
1. Moreton - Rhyl UK British United Airways (BUA) 1962
2. Alesund SE Scanhover 1965
3. San Francisco - lotnisko San Francisco (SFO) - lotnisko Oakland (OAK) US San Francisco and Oakland Helicopter Airlines 1965-1969
4. Aarhus - Kalundborg DK Scanhover 1966
5. Dover - Boulogne
Dover - Calais
UK Townsend Car Ferries 1966
6. Ramsgate - Calais UK Hoverlloyd (od 1981 roku Hoverspeed) 1966
7. Dover - Calais UK Seaspeed (od 1981 roku Hoverspeed) 1968-2000
8. Mumbai - Navi Mumbai IN 1994-1999
9. Lotnisko Oita (OIT) JP Oita Hover Ferry 1971-2009
10. Freetown - lotnisko Freetown (FNA) SL Diamond Airlines 2004
11. Portsmouth - Ryde UK Hovertravel 1962-obecnie
12. New London - Fishers Islands US Fishers Island Ferry 2016-obecnie

Hovercraft.pl na serwisach społecznościowych: