Nowości  Poduszkowce    
 


Hovercraft.pl > Versuchsgleitboot

Versuchsgleitboot

Versuchsgleitboot (1915) to pochodzący z czasów 1 wojny światowej protoplasta dzisiejszych poduszkowców.

Niezwykły pojazd powstał podczas 1 wojny światowej jako eksperymentalny kuter torpedowy dla marynarki wojennej Austro-Węgier.

Pod kadłubem łodzi znjaduje się komora w której wytwarzana jest poduszka powietrza. Dzięki niej kadłub unosił się częściowo z wody.


Powstawanie poduszki powietrznej pod współczesną, wierną repliką pojazdu

Umożliwiło to osiągniecie prędkości dochodzących do 32,6 węzłów, czyli 60 km/h.

Pojazd skonstruował Austriak Dagobert Müller von Thomamühl. Zbudowany została w 1915 roku w stoczni Seearsenal Pola. Na zatoce koło Pula w dzisiejszej Chorwacji była także testowana. Konstrukcja konkurować miała z włoskimi tradycyjnymi kutrami torpedowymi MAS.

W 1917 roku przerwano pracę nad projektem. Nie są znane dokładne przyczyny dlaczego tak stało. Być może było to spowodowane przez zbyt mały udźwig, możliwość używania łodzi tylko przy spokojnym morzu.

Należące do wojska drogie silniki lotnicze napędzająe łódź musiały zostać wymontowane i zwrócone.

Dane techniczne:

  • konstruktor: Dagobert Müller von Thomamühl
  • długość: 13 m
  • szerokość: 4 m
  • waga: 6,5 t
  • napęd:
    • 4 sześciocylindrowe silniki lotnicze każdy o mocy 120 KM napędzające 2 śruby
    • 1 czterocylindrowy silnik lotniczy o mocy 65 KM jako napęd wentylatorowy dla poduszki powietrznej
  • prędkość maksymalna: 32,6 wezłów przy spokojnej wodzie
  • uzbrojenie:
    • 2 torpedy 45 cm
    • 1 karabin maszynowy Schwarzlose
    • 3 bomby głębinowe do zwalczania okrętów podwodnych (nastawiane na wybuch na głębokości 5/10/15m

W ostatnich latach Austriacy Walter Krobath ze swoim synem Lukasem zbudowali replikę tego protoplasty poduszkowca zgodnie z oryginalnymi planami. Budowa trwała 2 lata.


Testy nawodne repliki

Hovercraft.pl na serwisach społecznościowych: